محققان تفاوت ها در ویژگی های بالینی بیماران غیر چاق مبتلا به NAFLD را شناسایی کردند

2 آگوست 2020 - محققان دانشگاهTsukuba ، تفاوت ویژگیهای بالینی بیماران غیر چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را بر اساس جنسیت و شاخص توده بدنی آنها شناسایی کردند.

پیشتر تصور می شد بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) یک بیماری کبدی است که بیماران چاق را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که شواهد اخیر نشان داده است که افراد غیر چاق نیز می توانند به همان اندازه تحت تأثیر NAFLD قرار گیرند. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه Tsukuba نشان دادند که چگونه NAFLD بطور متفاوتی بر اساس جنس و شاخص توده ی بدنی (BMI) در بیماران خود را نشان می دهد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی،شایعترین بیماری مزمن کبدی است که اغلب با چاقی، دیابت نوع 2 و دیس لیپیدمی همراه است. افرادی که در آسیا زندگی می کنند به طور کلی به اندازه ساکنین اروپا یا ایالات متحده چاق نیستند، اما NAFLD به طور فزاینده ای در این قسمت از جهان شایع شده است. این یافته ها منجر به کشف NAFLD غیر چاق شد که به طرز شگفت آوری میزان سبب مرگ و میر بالاتری نسبت به NAFLD  چاق می شود. در نتیجه، سؤال مهمی که باقی مانده است این است که چگونه می توان فاکتورهای خطر ایجاد NAFLD غیر چاق(non-obese NAFLD) را شناسایی کرد.

پرفسور Junichi Shoda، نویسنده ی مسئول این مقاله، گفت: ما می دانیم که ترکیب غیر طبیعی بدن- مانند کاهش حجم عضلات اسکلتی و افزایش چربی احشایی - یک عامل خطر برای رشد NAFLD است. ما این نوع بینش را برای NAFLD غیر چاق نداریم، بنابراین می خواستیم بیماران مبتلا به NAFLD غیر چاق را بر اساس جنسیت و ترکیب بدنی آنها توصیف کنیم.

محققان برای رسیدن به این هدف خود، 404 بیمار مبتلا به NAFLD را در مطالعه خود قرار دادند و براساسBMI ، آنها را در گروههای بیماران غیر چاق، چاق و به شدت چاق تقسیم بندی کردند. برای مقایسه، آنها 253 بیمار غیر چاق بدون NAFLD را در مطالعه خود قرار دادند.

محققان دریافتند که از بیماران مرد و زن، یک چهارم از اعضای هر گروه دارایNAFLD غیر چاق هستند. با کمال تعجب، این بیماران در مقایسه با بیماران NAFLD چاق، توده عضلانی اسکلتی و قدرت عضلانی کمتری (pre-sarcopenia) داشتند. اگرچه این افراد به بیماری کبد چرب مبتلا بودند اما میزان تجمع چربی در کبد آنها و مقاومت به انسولین(پیش ساز دیابت و اغلب همراه باNAFLD )آنها در مقایسه با بیمارانNAFLD  چاق، فقط کمی بیشتر بود. این بیشتر با این واقعیت مرتبط است که چربی احشایی یا شکمی، در بیمارانNAFLD غیر چاق، به طور کلی کم است. جالب اینجاست که تجمع چربی در ماهیچه ها در بین خانم ها شایع تر بود. تجزیه و تحلیل یکپارچه از داده ها نشان داد که تجمع چربی در کبد افراد مبتلا به NAFLDغیر چاق، عمدتاً وابسته به مقدار چربی احشایی، لپتین (هورمونی که در بافت چربی احشایی ایجاد می شود و باعث التهاب می گردد)، میوستاتین (پروتئین تولید شده توسط عضله اسکلتی برای سرکوب بازسازی عضلات) و HbA1c(یک نشانگر کنترل قند خون در طولانی مدت) است.

پروفسور Shoda می گوید: این نتایج قابل توجه است و نشان می دهد که چگونه تفاوت های مهمی در ویژگیهای NAFLD در مردان و زنان غیر چاق وجود دارد. نتایج ما یک بینش جدید در مورد عوامل پاتوفیزیولوژیک حاکم بر توسعه ی NAFLD را ارائه نمود.

منبع:

Shida, T., et al. (2020) Clinical and anthropometric characteristics of non-obese non-alcoholic fatty liver disease subjects in Japan. Hepatology Research. doi.org/10.1111/hepr.13543.

https://www.news-medical.net/news/20200802/Researchers-identify-differences-in-clinical-features-of-non-obese-patients-with-NAFLD.aspx